
Onderwijsvernieuwing: onderwijs dat blijft leren
Hoe zorg je dat onderwijs meebeweegt met een veranderende wereld? Voor Yuverta, de grootste blauw-groene school van Nederland, is dat geen theoretische vraag maar dagelijkse realiteit. Al sinds 2016 werken we samen aan manieren waarop studenten én docenten eigenaarschap nemen over vernieuwing — van hackathons tot docentenstages en serious games. Deze samenwerking vormt de basis van Yuverta onderwijsvernieuwing, waarin Design Thinking in het onderwijs centraal staat.

Energie van binnenuit
De oorsprong van de samenwerking ligt bij Helicon Opleidingen, een van de voorlopers van Yuverta. De organisatie zocht naar manieren om studenten en docenten actief te betrekken bij onderwijsinnovatie. Niet door beleid van bovenaf, maar door energie van binnenuit.
In de aanloop naar de fusie met Wellant College en Citaverde groeide die behoefte verder: hoe verbind je drie organisaties, met elk hun eigen cultuur, in een nieuw geheel? En hoe zorg je dat studenten na de coronaperiode opnieuw plezier en vertrouwen vinden in leren?
Onderstaande aanpak heeft Yuverta ondersteund in het realiseren van onderwijsvernieuwing
Samen met Yuverta creëerde we een programma om onderwijsvernieuwing te realiseren, met de Transitie Hacking-aanpak als onderliggend raamwerk. We combineerden Design Thinking, facilitator trainingen, serious games en co-creatie met stakeholders om vernieuwing tastbaar te maken.

Van inspiratie naar eigenaarschap
Tijdens de Innovation Games maakten studenten voor het eerst kennis met Design Thinking. Ze ontdekten hoe hun ideeën tot leven konden komen en namen die energie mee terug de school in.
Docenten werden meegenomen in workshops zoals LEGO® Serious Play®, waarin ze hun persoonlijke drive verkenden en samen nadachten over de toekomst van hun vak. Zo ontstond een gemeenschappelijke taal voor vernieuwing en samenwerking, een belangrijke stap in duurzame onderwijsontwikkeling.

Leren door doen: Design Thinking in het onderwijs
Toen de wens ontstond om deze manier van werken te verankeren, kregen docenten training in Design Thinking in het onderwijs en liepen ze stage bij STUDIO.WHY. Ze namen de rol van facilitator op zich tijdens grote events zoals een 24-uurs hackathon in de RAI. Daarmee groeide een interne community van veranderbegeleiders.

Verandering in fusietijd
Tijdens de fusie van Helicon, Wellant en Citaverde in 2020 begeleidden we een grootschalig online programma voor 160 medewerkers. In kleine teams werkten zij aan concrete challenges uit de voorbereidingsclusters van de nieuwe organisatie. Alles vond plaats op afstand met door Helicon zelf getrainde facilitators, ondersteund door STUDIO.WHY

Herstel en onderwijsvernieuwing na corona
Na de coronaperiode hielpen we de vestiging in Geldermalsen een speciaal traject op te zetten waarin studenten buiten hun reguliere omgeving konden werken aan herstel: fysiek, sociaal en mentaal.
Daarna volgde een nieuwe reeks hackathons, waaronder de Hackathon Bio Data in 2022. Een tweedaags event waarin docenten en studenten samenwerkten aan vraagstukken rond data en biologie. Het bijzondere: de uitvoering lag grotendeels in handen van getrainde Yuverta-docenten, begeleid door ervaren STUDIO.WHY-coaches. Zo leerden ze on the job hoe ze de rol van facilitator zelf konden dragen.

Naar het onderwijs van de toekomst
In 2024 hielpen we bij de organisatie van de Hackathon Onderwijs van de Toekomst, waar medewerkers van alle zestig locaties samenkwamen. Door gebrek aan interne capaciteit namen we de organisatie tijdelijk over zodat het event tóch doorging. De opbrengst was groot: nieuwe inzichten, energie en een versterkt lerend vermogen binnen beide organisaties
Wat hebben we met Yuverta gerealiseerd?
Door de jaren heen is een duurzame beweging ontstaan. Docenten werden change agents. Studenten kregen een stem in onderwijsontwikkeling. En Yuverta ontwikkelde een cultuur waarin experimenteren normaal is geworden.
“We hebben geleerd dat vernieuwing niet van bovenaf hoeft te komen. Iedereen kan bijdragen aan de toekomst van ons onderwijs.” — deelnemer Hackathon Bio Data
De hackathons, trainingen en workshops hebben blijvende impact gehad op hoe Yuverta leert, innoveert en samenwerkt.

De volgende stap: Inner Development Goals in onderwijsvernieuwing
Vandaag de dag zet Yuverta de volgende stap. De Inner Development Goals (IDG’s) zijn omarmd en worden verweven in het onderwijs. Tijdens de dag voor de Groene Doeners in november 2025 verzorgen we een IDG-workshop voor studenten en docenten die als koplopers duurzame verandering uitdragen. De cirkel is rond: van geïnspireerd worden naar anderen inspireren
Wil jij ook onderwijsvernieuwing van binnenuit op gang brengen in jouw organisatie?
Ontdek hoe onze Design Thinking Training, Serious Games , of Transitie Hacking-aanpak helpen om medewerkers te activeren en verandering duurzaam te maken.
