
Kennismaken en introductie
We maken eerst kennis met elkaar. Daarna staan we stil bij hoe je deze dagen het maximale uit deze Design Thinking Facilitator training haalt en nemen we je mee in Design Thinking. Je leert van goede en slechte voorbeelden uit de praktijk. Daarna gaan je met de andere deelnemers samen vooral leren door te doen.

De case en gesprekken met diverse stakeholders
Je doorloopt de stappen van de Dutch Design Delta's. Aan de hand van korte, krachtige masterclasses maak je kennis met de theorie en past deze daarna meteen toe op de praktijk. Je maakt in dit deel kennis met de opdrachtgever van het vraagstuk waaraan je gaat werken, verdiept je in de verschillende stakeholders en leert hoe je met empathische gesprekstechnieken waardevolle inzichten opdoet.

Trendresearch, Define en Reflectie
Na de lunch ga je aan de slag met trend research en maak je daarvan een moodboard. Na een korte reflectie ga je met je teamgenoten aan de slag om de inzichten uit de gesprekken van de ochtend te analyseren en clusteren. Op basis hiervan stellen jullie de kansrichtingen op, wat zijn de onderliggende behoeften waar kansen voor oplossingen liggen?
Jullie sluiten de Delta Context Design af met het formuleren van brainstorm vragen waarmee je de tweede dag aan de slag gaat. We sluiten af met een reflectie op de dag en een check-out.

Check-in, dagprogramma en creatieve energizer
We checken in bij elkaar: hoe sta je er vandaag bij? Daarna nemen we je mee in het programma van deze tweede dag en staan we stil bij de vragen die je op dat moment hebt. We sluiten dit deel af met een creatieve energizer als opstap naar het creatieve proces.

Brainstormen en oplossingen uitwerken
Het creatieve hoogtepunt is Concept Design. Je maakt kennis met verschillende brainstormtechnieken en leert hoe je tot zoveel mogelijk ideeën komt. Uit deze ideeën leiden jullie concepten af die oplossingen zijn voor het vraagstuk. Die werken jullie uit in een frame uit tot een customer journey. Daarmee ben je klaar om jullie ideeën te valideren bij de opdrachtgever en andere stakeholders. Daarmee bereik je de tweede mijlpaal: Problem - Solution fit.

Prototypes, sprints en workshops
Na de lunch ga je aan de slag met Market Design: het testen van aannames door experimenten te doen met prototypes. Je leert wat voor soorten prototypes er zijn en hoe je daarmee experimenten opzet om daarvan te leren voor een volgende iteratie, totdat je de oplossing zo ver ontwikkeld hebt dat je deze kan introduceren naar jouw doelgroep.
Vervolgens ga je aan de slag met het opzetten van jouw eigen workshop of Design Sprint.

Kennismaken en introductie
We maken eerst (verder) kennis met elkaar aan de hand van ons check-in spel, waarvan je een exemplaar meekrijgt. Daarna staan we stil bij de rol van een facilitator. Je hoort hoe het programma er deze dagen uitziet.

Rol van de facilitator
We staan eerst stil bij de individuele leerdoelen en zorgen dat we jou daar verder mee helpen. Daarna staan we op interactieve wijze stil bij de verschillen tussen vergaderingen en workshops. Het grootste deel voor de lunch besteden we aan de rol van een facilitator. Daarbij leer je ook weer nieuwe werkvormen kennen. Je leert over de kunst van het kluisteren, de kunst van het vragen stellen en de kunst van het handelen.

Effectieve bijeenkomsten
Na de lunch leer je hoe je komt tot effectieve bijeenkomsten en pas je dat direct toe: je gaat je eigen workshop ontwerpen. In een feedbackronde krijg je tips en help je anderen om hun opzet te verbeteren.
Na een van de energizers uit het handboek (dat je ook meekrijgt) ga je praktijkervaring opdoen door te oefenen met onderdelen als IDOPART. Iedereen faciliteert een deel en ervaart vormen van groepsdynamiek en hoe daarmee om te gaan. We reflecteren weer op het geleerde en staan stil waar je op basis van deze eerste dag de komende dag een verdieping op wil krijgen.

Check-in, dagprogramma en creatieve energizer
We checken in bij elkaar: hoe sta je er vandaag bij? Daarna nemen we je mee in het programma van deze tweede dag en staan we stil bij de vragen die je op dat moment hebt. We sluiten dit deel af met een creatieve energizer als opstap naar het creatieve proces.

Groepsdynamiek en creativiteit
In dit deel leer je meer over groepsdynamiek en leer je verschillende types in een groep te herkennen en daarmee om te gaan. Vervolgens behandelen we technieken om te divergeren en convergeren met een groep. Met het geleerde ga je meteen weer aan de slag. Als facilitator ervaar je met de verschillende types om te gaan. Tot slot reflecteren we wat goed ging, wat je lastig vond en wat de tips en tops zijn.

online en fysieke bijeenkomsten
Na de lunch maak je kennis met de inzet van Miro en het verschil tussen het faciliteren van online en fysieke bijeenkomsten. Na een andere energizer hebben we tijd om bij de verdiepingsvragen van de eerste dag stil te staan. Vervolgens sta je stil bij jouw rol als facilitator: hoe omschrijf je jezelf als facilitator, wat zijn jouw sterke punten en welke valkuilen zie je? Deze deel je met een andere deelnemer en samen kijken jullie naar tips. Vervolgens stel je jouw actieplan op aan de hand van de GROW-methode.
We evalueren de Design Thinking Facilitator training en bekijken met welke uitdaging we je verder kunnen helpen. Wellicht is dit een onderwerp voor de online coaching die je mag benutten.